Porady podatkowe
15.02.2016

Co to jest status rezydencji podatkowej pracownika i kto powinien to ustalić od 2016r.?

Od 1 stycznia 2016 roku zmieniły się przepisy związane z PIT-11, przez co wszyscy płatnicy będą musieli liczyć się z koniecznością wypełniania nowych obowiązków.

Weryfikacja statusu rezydencji podatkowej

Najważniejszą z nowych zmian jest to, że od nowego roku to firma ma obowiązek zweryfikować status rezydencji podatkowej pracownika. Chodzi tu m.in. o ustalenie, w jakim kraju pracownik ma swoje centrum interesów osobistych i od jakiego czasu przebywa w Polsce. Oprócz tego w formularzu PIT-11 pojawiło się kilka nowych pól, dlatego warto już teraz zapoznać się z poniższymi zmianami, żeby później uniknąć niepotrzebnych nerwów.

Po zmianie wprowadzonej na początku 2016 roku płatnik ma obowiązek wypełnić dodatkowe pole, które określa, czy podatnik związany z formularzem posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce (chodzi tu o bycie rezydentem naszego kraju) lub czy posiada ograniczony obowiązek podatkowy w Polsce (a więc podatnik będzie musiał opodatkować w kraju tylko te dochody, które w nim uzyskał). Na pierwszy rzut oka wprowadzone zmiany mogą wydawać się korzystne i stanowić pewne uproszczenie, ale w praktyce płatnicy, którzy od teraz muszą dokładnie weryfikować statusy rezydencji swoich pracowników, będą mieli więcej pracy i formalności do załatwienia. O ile w przypadkach oczywistych, gdy pracownik jednoznacznie ma ograniczony lub nieograniczony obowiązek podatkowy sprawa jest w miarę prosta, to problem pojawi się wtedy, gdy pracownik będzie rezydentem podatkowym innego kraju i dojdzie do konfliktu rezydencji podatkowej. Jednym rozwiązaniem w takiej sytuacji będzie staranna analiza umów poświęconych unikaniu podwójnego opodatkowania, co może być zbyt skomplikowane dla nieznającego tematu pracodawcy.

Skuteczny sposób na problemowe przypadki

Na szczęście rozwiązaniem takiego problemu może być biuro księgowe rezydencja podatkowa zmiany, które jest na bieżąco ze wszystkimi przepisami związanymi z PIT-11 i innymi dokumentami. Powierzając prowadzenie księgowości takim specjalistom, można poprosić również o załatwienie wszelkich spraw związanych ze statusami rezydencji podatkowej pracowników i wtedy będzie się miało gwarancję, że wszystko zostanie dokładnie sprawdzone, co skutecznie uchroni od popełnienia błędów w rozliczeniach. Oprócz samego ustalenia i weryfikacji statusu rezydencji, pracodawcy, w świetle nowych zmian w przepisach mają obowiązek również podawać w PIT-11 takie informacje, jak zagraniczny numer identyfikacyjny podatnika, uzyskany w państwie rezydencji lub wydany w tym państwie numer dokumentu stwierdzający jego tożsamość. Jak widać łatwo w tym wszystkim o pomyłkę, która mogłaby skończyć się niekorzystnie dla pracodawcy. Skorzystanie z usług fachowców jest więc bardzo atrakcyjnym rozwiązaniem.

Od czego zacząć?

Chociaż sezon składania informacji PIT dopiero przed nami, to pracodawcy już teraz powinni zacząć zbierać niezbędne informacje na temat swoich pracowników. W końcu samo zdobycie niezbędnych informacji to nie wszystko, bo trzeba je jeszcze odpowiednio przeanalizować. Lepiej zabrać się za to z wyprzedzeniem i mieć czas na ewentualne konsultacje z biurem księgowym niż robić wszystko na ostatnią chwilę.