Aktualności
09.09.2015

Jak księgować kampanię Adwords?

W dzisiejszych czasach każda nawet najmniejsza jednoosobowa firma, która chce utrzymać się na rynku korzysta z różnych form reklamy. Bardzo popularną i dość skuteczną formą reklamy jest Google Adwords, czyli system reklamowy stworzony przez Google. Polega on na wyświetlaniu linków sponsorowanych podczas czynności wyszukiwania w wyszukiwarce Google, oraz na stronach, które współpracują w programie Google AdSense.

Reklama jednym z kosztów firmowych

Przedsiębiorca promując własną firmę za pośrednictwem reklamy, ponosi wydatek, czyli generuje koszt. Dzięki promocji firma może pozyskać nowe źródło przychodu, dlatego też wydatek reklamowy przeznaczony na kampanię Adwords można uwzględnić w podatkowej księdze przychodów w kolumnie przeznaczonej na inne wydatki związane z działalnością gospodarczą.

Jak prawidłowo dokonać rozliczenia?

Usługi reklamowe Google są prowadzone przez biuro mające siedzibę poza granicami Polski, w Irlandii. W tym przypadku mamy do czynienia z usługą importowaną, która wymaga innego rozliczenia kosztów, niż ma to miejsce w przypadku wydatków na reklamę pochodzącą od dostawców z siedzibą w Polsce.

Rejestracja VAT UE

Jednym z pierwszych kroków, który musi poczynić przedsiębiorca jest zgłoszenie w Urzędzie Skarbowym za pośrednictwem formularza VAT R (ten sam formularz, który służy również do rejestracji podatnika, jako VAT-owca) rejestracji podatnika unijnego. Rejestracji VAT UE musi dokonać każda firma, nawet ta, która jest zwolniona z podatku VAT. Przedsiębiorca nie musi obawiać się, że straci status podatnika zwolnionego z VAT.

Po zarejestrowaniu, podatnik otrzymuje numer VAT UE, inaczej NIP UE. Ustawiając reklamę w Google Adwords musi podać ten numer w ustawieniach. Jest to konieczne, ponieważ numer obowiązkowo będzie pojawiał się na fakturze wystawionej przez Google.

Reklama internetowa – zmieniona faktura Google Adwords

Od 2015 roku, dokumenty związane z reklamą internetową, zmieniły swój wygląd. Jednak zasady ich rozliczania pozostały niezmienione. W przypadku importu usług, co do zasady, koszty związane z usługą nadal księgowane są oddzielnie niż podatek VAT.

Główna zmiana polega na tym, że w dokumencie w miejscu stawki VAT pojawił się zapis: „Please refer to your VAT Invoice to see details on costs of VAT”.

W większości, podatnik na reklamę Adwords wpłaca wyższe kwoty, niż wynosi wartość reklamy uzyskana w danym okresie rozliczeniowym. Jednak dla celów podatkowych musi rozliczyć pełną wartość usługi. Podatnik w danym okresie rozliczeniowym wykazuje stawkę podatku VAT w wysokości 23% po stronie podatku naliczonego i należnego. Powoduje to, że transakcja staje się neutralna. Obowiązek naliczania podatku VAT od importu usług ciąży zarówno na podatniku VAT czynnym, jak i tym zwolnionym z płacenia VAT.

Art. 19 a ust. 8 ustawy o VAT mówi o tym, że jeżeli przed wydaniem towaru bądź wykonaniem usługi została ona w całości lub w części zapłacona w formie przedpłaty, zaliczki, zadatku, czy raty to obowiązek podatkowy powstaje w momencie otrzymania wpłaty. Wynika z tego, że jeżeli zagraniczny usługodawca otrzyma zaliczkę jeszcze przed wykonaniem usługi, to w tym momencie powstaje obowiązek podatkowy.

Księgowanie krok po kroku

  1. w zakładce „płatności konta” Adwords należy ustawić sposób zapłaty za reklamę (przedpłata lub płatność po wykonaniu usługi), źródło płatności (przelew, karta kredytowa), cel reklamy (prywatny, czy firmowy). Należy ustawić też dane podatnika (kraj, numer rejestracyjny),
  2. pobranie faktury z Adwords z zakładki „podsumowanie płatności”,
  3. rozliczenie VAT. W przypadku usługi importowanej, VAT rozlicza nabywca, czyli polska firma. Przedsiębiorca będący czynnym podatnikiem VAT musi doliczyć podatek do kwoty, która figuruje na fakturze otrzymanej od Google – stawka 23%. Transakcja powinna być ujęta zarówno po stronie zakupu jak i sprzedaży. Dzięki temu staje się ona neutralna podatkowo, co oznacza, że podatnik nie musi płacić podatku VAT. Nie ma też obowiązku składania deklaracji VAT-UE. Wystarczy, że wykaże usługę w zwykłej deklaracji VAT. W przypadku podatnika zwolnionego z VAT, sytuacja przedstawia się nieco inaczej. Podobnie jak i VAT-owiec musi on doliczyć 23% podatku do kwoty widniejącej na fakturze otrzymanej od Google. Jednak nie będąc czynnym podatnikiem VAT nie może rozliczyć VAT-u od zakupów, dlatego też doliczony podatek musi wpłacić do urzędu razem z deklaracją VAT. Zapłacony podatek może zaliczyć w koszty uzyskania przychodu.