Porady podatkowe
09.03.2015

Jak zarejestrować firmę przez Internet?

Jakiś czas temu słyszeliśmy o możliwości założenia firmy korzystając w urzędzie tylko z jednego okienka. Teraz jednak możemy pójść o krok dalej i założyć własną firmę nie ruszając się z domu. Tę możliwość oferuje nam Internet oraz specjalnie stworzona do tego intuicyjna platforma.

Czym jest CEIDG i jak działa?

CEIDG to inaczej Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej, wprowadzona do użytku 1 lipca 2011 roku. Z nadejściem 1 stycznia 2012 roku zastąpiła dotychczas działającą Ewidencję Działalności Gospodarczej. Strona działa pod patronatem Ministerstwa Gospodarki i za jej pośrednictwem można pobierać najnowsze formularze, wypełniać wnioski elektronicznie, ustalić swój cyfrowy podpis, a także zapoznać się z aktualną bazą przedsiębiorców.

3 możliwość złożenia wniosku w systemie CEIDG:

  • Rejestracja użytkownika na platformie. Złożenie elektronicznego wniosku o rejestrację działalności. Potwierdzenie danych cyfrowym podpisem.
  • Złożenie wniosku bez rejestracji na platformie. Kolejne kroki jak wyżej.
  • Pobranie wniosku w formie papierowej, złożenie go w Gminie, która następnie przekształci go w dokument elektroniczny.

Przewodnik jak zarejestrować firmę dzięki CEIDG:

  • Pierwszym wymogiem jest potwierdzenie w systemie naszej tożsamości. Można tego dokonać poprzez 3 sposoby:
  1.    Certyfikat kwalifikowany.
  2.    Profil Zaufany ePUAP.
  3.    Anonimowe przygotowanie wniosku.
  • Pierwsza z opcji wymaga posiadania „certyfikatu kwalifikowanego”, czyli zatwierdzonego podpisu elektronicznego. Wariant ten nie cieszy się popularnością ze względu na wymóg opłaty podpis, która wynosi od 190 do 240 zł za rok.
  • Specjaliści z Kognitariat zdecydowanie polecają drugą opcję. Aby ją zrealizować należy zarejestrować się na stronie www.epuap.pl, a następnie odwiedzić odpowiedni urząd (Skarbowy lub niektóre wskazane oddziały ZUS), w którym otrzymamy zaufany profil, jeśli nasza weryfikacja przebiegła pomyślnie. Wybierając opcję nr 2 przejdziesz do kreatora, w którym będziesz musiał odpowiedzieć na kilka pytań dotyczących rejestracji Twojej firmy.
  • Ostatnia możliwość to wniosek anonimowy. Wybierając tę opcję otrzymamy kod weryfikacyjny. Zachowując go i przedstawiając w Urzędzie Miasta lub Gminy uzyskamy weryfikację.
  • Kreator rejestracji nowej firmy

W tym miejscu będziemy musieli wybrać jedną spośród 2 odpowiedzi dotyczących: wstępnych danych firmy, sposobu przygotowania wniosku.

  • Wprowadź dane wnioskodawcy

W tym kroku potrzebne będą: seria i numer wybranego dokumentu tożsamości, PESEL, NIP i REGON. Należy również podać własny adres zamieszkania i zameldowania.

  • Dane dotyczące ewidencji gospodarczej

W tym miejscu musisz podać dane dotyczące Twojej nowo powstającej firmy. W tym jej pełną nazwę, swoje imię i nazwisko, jako dane właściciela. Powinieneś także podać liczbę zatrudnianych pracowników i prognozy dotyczące przyszłej struktury zatrudnienia w firmie.

Teraz musisz zgłosić rodzaj działalności, którą zamierzasz prowadzić. Określisz to na podstawie specjalnych kodów PKD 2007.

  • Dane konieczne do rejestru ubezpieczeniowego

Będziesz musiał wybrać jedynie instytucję, w której jesteś ubezpieczony: ZUS lub KRUS.

  • Dane Urzędu Skarbowego

Szczególnie ważne są tu dane dotyczące prowadzenia dokumentacji rachunkowej. Wybierz formę płaconego przez siebie podatku, w zależności czy będzie to podatek: na ogólnych zasadach, liniowy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych lub karta podatkowa oraz przedział czasu, w jakim zamierzasz się rozliczać: miesięczny, kwartalny i w wersji uproszczonej.

  • Dane dotyczące Twojego rachunku bankowego

Jeśli nie posiadasz konta bankowego utworzonego specjalnie na potrzeby zakładanej firmy możesz podać numer swojego osobistego rachunku. Gdy już założysz oddzielne konto w ramach prowadzenia działalności, numer ten będziesz mógł z łatwością zmienić.

  • Załączniki

W przypadku posiadania jakichkolwiek załączników, które chcesz dodać do swojego wniosku w tym miejscu jest możliwość ich wstawienia. Nie mogą one jednak przekraczać 4096 kB.

Specjaliści z Kognitariat, chętnie udzielą odpowiedzi na wszystkie pytania związane z prowadzeniem własnej działalności, a w następnym z naszych artykułów mogą Państwo przeczytać na temat: “Rodzajów działalności, które można zarejestrować przez Internet”.